home

K-JETRONIC





 










K-Jetronic dikendalikan secara mekanikal dan hidrolik bahan bakar sistem suntikan yang tidak memerlukan bentuk drive dan meter bahan bakar sebagai fungsi dari kuantiti udara masuk dan memancitkannya menerus ke injap intake enjin.

Keadaan operasi khas dari mesin memerlukan campuran yang terbaik dalam pembentukan campuran dan ini dilakukan oleh K-Jetronic dalam rangka mengoptimumkan prestasi awal dan memandu. Kerana aliran udara terus ke penderiaan, sistem K-Je-Tronic juga membolehkan untuk variasi enjin dan mengizinkan selepas merawat untuk membuang gas yang tepat untuk kuantiti udara masuk.

K-Jetronic pada awalnya sebagai sistem suntikan mekanikal. Hari ini, dengan menggunakan alat bantu elektronik, sistem juga membolehkan penggunaan kawalan loop tertutup.

K-Jetronic bahan bakar sistem injection merangkumi beberapa fungsi seperti berikut:

- Fuel bekalan,
- Air-flow pengukuran dan
- Bahan Bakar metering.


 

Bekalan bahan bakar

Sebuah pam bahan bakar digerakkan oleh tenaga elektrik memberikan bahan bakar untuk menghantar bahan bakar melalui akumulator bahan bakar serta penapis. penghantaran bahan bakar menghadkan bahan bakar ini ke injap suntikan ke satu silinder.


 

Air-pengukuran aliran
 Jumlah udara yang ditarik oleh mesin dikendalikan oleh injap throttle dan diukur oleh sensor aliran udara


 

Bahan Bakar metering
Jumlah udara, sesuai dengan kedudukan plat throttle, ditarik oleh mesin berfungsi untuk mengukur bahan bakar ke silinder. Jumlah udara yang masuk diukur oleh sensor aliran pada pengawal bahan bakar. Sensor aliran udara dan penghantar bahan bakar merupakan sebahagian daripada unit kawalan campuran. Suntikan terjadi terus menerus, iaitu tanpa memperhatikan kedudukan injap intake. Selama masukan injap tertutu, bahan bakar ini disimpan. Campuran dikendalikan dalam masa yang sesuai dengan pelbagai keadaan operasi seperti beban awal, hangat-up, idle dan penuh. Selain itu, fungsi mentary lentur seperti cut off bahan bakar over run, ini menyekat kelajuan dan kawalan loop tertutup secepat yang mungkin.

 


 

 

 

 

 

 

 

No comments: